Czy artysta musi umrzeć by zarobić? Czyli jak za życia zarobić w branży kreatywnej.

kw. 10, 2022firma, praca kreatywna, praca zdalna

Tysiące twórców o wielkim potencjale zmaga się z tym samym problemem – nie wiedzą jak mogą monetyzować swoje talenty. Brakuje nam tego genu przedsiębiorczości, który sprawia, że nasz potencjał umiemy przekuć w złoto.  Czy śmierć naprawdę jest jedynym sposobem dla artysty na rozgłos i bogactwo? Wtedy nagle jego dzieła zaczynają sprzedawać się na aukcjach za zawrotne sumy a rękopisy publikują się w milionach egzemplarzy.  Jednakowoż… prócz umierania, czy da się jeszcze jakoś zarobić na sztuce? Oczywiście! I co jeszcze bardziej ekscytujące – można to robić całkowicie online!

When you are an artist and it’s in your heart, there’s no job that can fullfill your soul the same way. No matter how much you try to like it.
Gary Vaynerchuk

jak zarobić online w branży kreatywnej za życia

Odkryj swój potencjał!

Na wstępie sięgnijmy do głębi naszych zasobów. W jakiej dziedzinie chcemy się realizować? Produkt lub usługa, które mamy do zaoferowania musi spełniać 3 podstawowe kryteria:

  • musimy to kochać (tylko wtedy będziemy absolutnie wiarygodni)
  • ludzie muszą tego potrzebować by zaspokoić swoją potrzebę (1,2 lub trzeciego rzędu)
  • da się to monetyzować 

Strategia i biznes plan

Czy są to fizyczne dzieła sztuki, które będziemy sprzedawać we własnym sklepie internetowym czy raczej usługi, które możemy świadczyć online proces wprowadzania na rynek musimy rozpocząć w ten sam sposób. Podstawą będzie jak najdokładniejsze określenie swojej niszy oraz grupy docelowej. Na tej podstawie opracowujemy strategię wizerunkową i marketingowo – sprzedażową.

Teraz czas na wdrożenie biznesplanu i zaplanowanie procesów. Na tym etapie musimy krok po kroku zaprojektować swój workflow. Zaplanowanie procesów pomoże nam zawsze podążać według schematu i zgodnie z przyjętymi standardami. A to pomoże zachować spójność komunikacji, a co najważniejsze – automatyzować by skalować!

Naszym głównym celem jest ograniczenie strefy “administracyjnej” do minimum, w zamian zyskując pole dla pracy “kreatywnej”. Raz wypracowany workflow pomoże zaoszczędzić mnóstwo cennego czasu i przeznaczyć go na to co kochamy najbardziej: proces twórczy! 

Co sprytniejsi artyści mają swojego “agenta”, który opiekuje się ich wszystkimi przyziemnymi sprawami ale jeśli jesteś raczej początkującym przedsiębiorcą pogódź się z faktem, że jeszcze długo będziesz musiał sam ogarniać swoje sprawy firmowe i wizerunkowe.  

Dlatego ucieszy Cię wiadomość, że istnieją narzędzia, które pomogą Ci ujarzmić wiele dziedzin jak projektowanie grafiki, marketing, sprzedaż, obsługa klienta, rozliczenia, social media, strona www, usługi Google. 

Wiele procesów w naszej firmie może odbywać się w tle! Kluczem do tego jest ich optymalizacja i automatyzacja. 

Poznaj narzędzia kreatywne

Jesteście ciekawi co to za narzędzia – to cały zbiór aplikacji wspierających organizację pracy i kreatywność! W kolejnych wpisach będę przedstawiać je ze szczegółami i uczyć jak mogą Ci pomóc zoptymalizować nasz workflow! Te narzędzia to m.in:

  • program do budowania stron www – WordPress
  • motyw do WordPressa – Divi
  • moduł sklepu Woocommerce
  • bramki płatności tPay, Przelewy 24,
  • programy do newslettera – MailerLite, MailChimpm Freshmail, GetResponse
  • intuicyjny program do projektowania – Canva
  • poczta Gmail
  • Google Calendar
  • narzędzia Google Docs Google Sheets,
  • Trello
  • programy do obsługi fakturowania

Wszystkie te programy są niezwykle intuicyjne, nawet jeśli system zerojedynkowy Cię przerasta, zatem nie masz się czego obawiać. You can do it, man! 

Za pomocą kombinacji tych narzędzi można wdrożyć każdy biznesplan aby zacząć zarabiać monetyzując swoje talenty w branżach kreatywnych.

Łączenie działalności artystycznej z przedsiębiorczością. 

Termin „przemysły kreatywne” pojawił się w latach ‘90, kiedy to w pierwszy raz w raporcie zespołu Creative Industries Taskforce wypracowano jego definicję. Według niej przemysły kreatywne to:

„działania, które biorą się z indywidualnej kreatywności i talentu, i które mają zarazem potencjał kreowania bogactwa oraz zatrudnienia poprzez wytwarzanie i wykorzystywanie praw własności intelektualnej”

Zakres działań zawiera sztukę wizualną (malarstwo, rzeźbiarstwo), sztukę teatralną (teatr, operę, koncerty, taniec), publikacje, filmy, modę, zabawki i gry komputerowe

jak zarabiać w branży graficznej i ilustracyjnej

Branża graficzna jest mi najbliższa bo sama zarabiam w ten sposób. Dlatego mogę podzielić się z Wami pomysłami z pierwszej ręki. To na ten temat znajdziecie najwięcej artykułów na moim blogu, w których szczegółowo omawiam narzędzia pracy grafika i krok po kroku rozpracowuje swój workflow tak, abyście mogli podążać przetartą ścieżką w początkach swojej przygody. 

Najbardziej popularnymi dziedzinami, w których utalentowany grafik czy ilustrator może się wykazać są:

  • projektowanie logo wraz z brandingiem
  • projektowanie plików do druku (wizytówki, ulotki, plakaty)
  • projektowanie grafik na social media (posty na FB i IG, grafiki do reklam
  • projektowanie krótkich animacji i video (intro, outro, shorts, rolki)

Najłatwiej zacząć od wąskiej specjalizacji i starać się zaprezentować dla niej praktyczne zastosowanie, z ktorego ludzie będa mieli korzyść. Robisz świetne ilustracje? Wyspecjalizuj się w tworzeniu animacji takich jak intro i outro do filmów na YouTube! Z pomocą przyjdą Ci takie narzędzia jak Canva, która w prosty i intuicyjny sposób pozwoli na tworzenie animacji bez jakiejkolwiek wiedzy informatycznej. (Więcej na temat Canvy przeczytasz w tym wpisie)

Następnie zacznij sprzedawać swoje usługi w wąskich kategoriach na portalach takich jak Fiverr czy Useme. 

Nie musisz od razu nauczyć się pakietu Adobe. Zacznij od czegoś prostego. Zacznij od projektowania postów w Canvie, po prostu już zacznij! 

jak zarabiać w branży literackiej

Pisanie kreatywne wraca na salony i staje się prestiżowym zawodem. Świat wysoko rozwinięty już o tym wie i dlatego w amerykańskich szkołach wykładany jest przedmiot o nazwie “creative writing”. 

Ci, którzy uważali na języku polskim mają ułatwione zadanie bo nagle każdy post na bloga musi mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie! A algorytmy wyszukiwarek lubią gdy opisy produktów w sklepie są napisane w stronie czynnej… 

jeśli więc sprawnie władasz piórem i od lat piszesz eseje do szuflady to ucieszy Cię odkrycie, że masz w rękach nieoszlifowany diament. 

W branży copy, jak w każdej innej, również sprawdzi się znalezienie swojej niszy i zawężanie grupy docelowej. Wyspecjalizuj się w konkretnej kategorii tekstów i daj się znaleźć w swojej dziedzinie. Być może jesteś lekarzem, który może specjalizować się w opisach dermo kosmetyków lub dietetyce? 

Koniecznie zaprzyjaźnij się z regułami SEO. To potężne narzędzie, którym jako copywriter musisz umieć się posługiwać. SEO to zbiór zasad dotyczących optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek. Sprowadza się do kilku podstawowych punktów, które możemy zacząć wdrażać już na poziomie pisanie artykułu:

  • wybór fraz kluczowych w swojej niszy (generycznych i tych z długim ogonem)
  • umieszczenie frazy kluczowej (z długim ogonem) w tytule artykułu (nagłówek H1)
  • treść nasycona słowami kluczowymi, logicznie podzielona na akapity (krótkie zdania, najwyżej jednokrotnie złożone, najlepiej w stronie czynnej)
  • umieszczenie fraz kluczowych w śródtytułach (nagłówki H2>H6)

W dzisiejszym świecie słowo pisane w internecie ma moc. Ta moc przekłada się na wynik w wyszukiwarce Google. Jeśli potrafisz sprawić aby ludzie Cię znaleźli a potem wysłuchali to będziesz w stanie sprzedać dosłownie wszystko. I to zarówno produkty innych jak i swoje własne.  

W pierwszym przypadku zleceń możesz szukać na platformach takich jak:

  • Useme
  • Oferia
  • Freelanceria
  • grupy na Facebooku

Jeśli natomiast całą tę energię przeznaczysz na budowanie własnej marki i pozycjonowaniu organicznym swojej strony www to przyciągniesz i zatrzymasz klientów na swojej stronie z ofertą lub w sklepie internetowym. Biznesy oparte na pisaniu bloga to bardzo intratne i stabilne firmy a możliwości zarabiania na blogu są ogromne: od reklam Google Adsense, poprzez afiliację aż po współpracę z markami. 

jak zarabiać w branży scenicznej

branża sceniczna ma do dyspozycji potężne narzędzie jakim jest YouTube. Ze swoim warsztatem artyści estradowi są w stanie produkować genialny kontent i budować postaci, które publiczność pokocha. 

Nigdy nie czekaj już biernie na propozycje pracy! Zamiast tego samodzielnie sięgaj po publiczność, kreując swój rynek na własnych zasadach. Jak chociażby, z rosnącym powodzeniem, robi to od niedawna Magda Mołek. 

I nie muszą być to treści jedynie rozrywkowe czy beletrystyczne! Dużą popularnością na YouTube cieszą się wszelkiego rodzaju tutoriale, w których ludzie sceny dzielą się swoimi sposobami na rozgrzewkę strun głosowych, dobrą dykcję czy emisję głosu. Prowadzą również lekcje śpiewu i gry na instrumentach. Możliwości jest naprawdę mnóstwo. Możesz prowadzić warsztaty budowania postaci dla Youtuberów lub uczyć jak wygłosić bez tremy świetną prezentację. 

Przygodę z zarabianiem online w branży scenicznej należałoby zacząć od założenia kanału na YouTube. Na pewno musisz zaznajomić się ze sprzętem do nagrywania (absolutne minimum to smartfon, statyw i mikrofon krawatowy)

Przyda się też parę lekcji montażu np. w programie Canva. W tym prostym darmowym narzędziu możesz edytować filmy, tworzyć grafiki i animacje a następnie jednym kliknięciem udostępniać na media społecznościowe. Kolejnym krokiem powinna być porządna strona wizerunkowa z ofertą, na którą możesz kierować swoich odbiorców i zamienić ich w płacących klientów. (przy użyciu narzędzi takich jak WordPress, Woocommerce, Mailerlite, Baselinker i wiele innych o których przeczytasz w innych artykułach.)

Pamiętajmy, że często na sukces marki osobistej składa się praca wielu osób. W blasku wielkiej gwiazdy może ogrzać się wiele mniejszych gwiazdeczek. I nie chodzi mi tu tylko o śpiewanie w chórkach. To sztab ludzi pracujących nad wizerunkiem, nagłośnieniem, montażem, makijażem i komunikacją w social mediach. Możesz być osobą, która świadczy usługi dla branży scenicznej.